historien vår

Historien i bilder

Stord Flyklubb sin historie startet i 1969

Harald Gravelsæther (formannen) var ildsjelen den gangen. Han var innehaver av (B) sertifikatet som vi idag kjenner til som (CPL). Om vinteren ble en Cessna 150 leiet inn, da et islagt vann ble brukt som landingsplass i ca. 3 uker. Intensjonene videre var å få igang skoling med sjøfly. Dette ble det likevel ikke noe realitet av, og flyklubben falmet liksom bort etterhvert.

En av initiativtakerne, Bjørn Østrem, ble imidlertid ikke kvitt flybasillen. Han fikk skaffet seg A-sertifikat og sjøutsjekk og kjøpte seg en cub på flottører, en PA-18 – 135-UXJ.  Senere byttet han denne i en Cessna 180, LN-VYJ.

Ikke nok med det så gikk han videre til en Cessna 206 LN-HAP.

Med dette utviklet det seg etterhvert et flymiljø rundt Bjørn Østrem som gjorde at klubbånden etterhvert våknet opp fra dvalen. Og i 1979 var Stord flyklubb startet på nytt. Høsten i 1979 hadde 8 medlemmer sjøflysertifikat. Disse dannet et andelslag og kjøpte i 1980 en J 3 C Cub på flottører LN-FAV. Flyet hadde knapt gått en sesong før det havarerte, da det ble bortleiet en uke utenfor klubben.

I 1981 kjøpte andelslaget en Cessna 180, LN-BWM. Klubben hadde i den tid godkjent skoleprogram for sjøutsjekk. Skolesjef var Erik Eide. Han var rundt den tida flygesjef i Fonnafly, og har skolet flere elever igjennom konverteringsprogram til sjøflyutsjekk.

Klubben hadde base i Sagvåg, omtrent 7 km vest for Leirvik sentrum. Man brukte et gammelt butikklokale, som ble satt gratis til disposisjon av en meget velvillig handelsmann, Arne Saue.

Rundt den tida var det mye debatt rundt flyplassprosjektet på Stord. Kommunen fikk bestemt at den skulle bygges på Sørstokken, på vestsiden av øya. Lufthavna ble åpnet i 1985 med rullebane på 1.080 meter, etterhvert forlenget til 1.460 meter. Året 1986 ble utstyr for instrumentflyging tatt i bruk.

Når flyplassen ble operativ flyttet klubben opp til Sørstokken der vi fortsatt holder til idag med egen hangar og klubbhytte.

Litt statistikk fra 2022

Litt statistikk fra 2021